Przeskocz do treści

Oferta

Nieco strategii i filozofii

  • poznajemy gatunki, zjawiska, powiązania, procesy
  • stajemy się bardziej spostrzegawczy, oprócz rzeczy oczywistych zaczynamy dostrzegać przyrodniczy "szczegół"
  • stajemy się wrażliwsi, nabywamy umiejętności poszanowania życia każdego stworzenia
  • u wielu z nas kształtują się umiejętności obserwatorów i badaczy przyrody
  • uczymy się mówić i pisać o przyrodzie
  • oswajamy się z otoczeniem przyrodniczym poprzez poznanie

Formy działania, a więc co robię?

Usługi edukacyjne:

  • kameralna lekcja przedmiotowa ze specjalistą w szkole - prelekcja, pokaz
  • wycieczka przyrodnicza poza szkołę ze specjalistą - warsztaty terenowe
  • wewnątrzszkolne konkursy przyrodnicze
  • zajęcia w kołach zainteresowań
  • letnie obozy edukacyjno-naukowe
  • tematyczne, kameralne lub terenowe, specjalistyczne szkolenia dla grup zawodowych
  • inne, w zależności od potrzeb

Usługi badawcze:

  • pilotażowe badania inwentaryzacyjne i waloryzacyjne niektórych grup systematycznych bądź ekologicznych entomofauny obszarów chronionych, projektowanych do ochrony i niechronionych
  • szczegółowe badania ekologiczne, inwentaryzacyjne i waloryzacyjne entomofauny chrząszczy kózkowatych obszarów chronionych, projektowanych do ochrony i niechronionych
  • plany ochrony rezerwatów i innych form ochrony przyrody
  • opracowania przyrodniczych ścieżek i powierzchni dydaktycznych
  • udostępnianie własnych fotografii do publikacji
  • waloryzacje przyrodnicze obiektów, parków, domostw, otoczenia szkół (w tym Zielonych Szkół) itp.

Przestrzeń i adresaci, a więc gdzie i dla kogo?

  • administracja ochrony przyrody i ochrony środowiska
  • przedszkola
  • szkoły (wszystkie poziomy - od szkół podstawowych po szkoły wyższe trzeciego wieku)
  • zakłady pracy
  • placówki społeczne (np. domy spokojnej starości, domy dziecka)
  • kościoły
  • jednostki administracji rządowej i samorządowej
  • inne (byle mieszczące się w biosferze 🙂
  • osoby fizyczne
  • organizacje pozarządowe

Przykładowa tematyka zajęć (w ujęciu ukierunkowania na przykładowego odbiorcę)

Zajęcia dla szkół:

  • Poznaję przyrodę wokół siebie.
  • Rozpoznaję gatunki drzew i krzewów, wybranych roślin zielnych.
  • Różne oblicza ochrony przyrody.
  • Różnorodność świata owadów.
  • Formy ochrony przyrody w Polsce i regionie.
  • Wstęp do ekologii krajobrazu.
  • Osobniki, populacje, biocenozy w przestrzeni przyrodniczej.
  • Podstawy ekologii w pigułce, dwóch lub trzech.
  • Różnorodność biologiczna i jej zagrożenia.
  • Przyroda w mieście i na terenach podmiejskich.
  • Poznajemy przyrodę poprzez testy o niej.
  • Wewnątrzszkolny konkurs o tytuł "Ekołamacza tajemnic przyrody".
  • Analiza stopnia synantropizacji krajobrazu zmodyfikowaną metodą Janeckiego (zdjęcie krajobrazowe).
  • Czy dojście, dojazd do celu wycieczki przyrodniczej musi być przyrodniczą stratą czasu? Wcale nie! [nauka rozpoznawania drzew na podstawie ich pokroju, nauka rozpoznawania chmur, zagadnienia ochrony krajobrazu, obserwacja stref ekotonowych, rodzaje zadrzewień, ciągle coś fruwa i chodzi wokół nas (owady itp.) rozpoznajmy więc, co to takiego?].
  • Jak napisać książkę przyrodniczą?
  • Inne, w zależności od zapotrzebowania zleceniodawcy  i umiejętności prowadzącego.

Zajęcia dla leśników:

  • Żywe martwe drewno w ekosystemach leśnych i poza nimi.
  • Owady "z sieci" NATURA 2000 i inne cenne występujące oraz potencjalne do stwierdzenia na obszarze RDLP Gdańsk.
  • Podstawy ekologii w pigułce.
  • Życie na brzegu morza.
  • Różne oblicza ochrony przyrody.
  • Różnorodność świata owadów.
  • Wpływ człowieka na entomocenozy leśne i nieleśne. Przyczyny zanikania populacji owadów.
  • Owady w życiu leśnika, przyrodnika i normalnego obywatela.
  • Ochrona ekosystemów mokradłowych.
  • Blaski i cienie prezentacji przyrodniczej.
  • Kózkowate - coś więcej niż tylko tycze i ścigi.
  • Inne, w zależności od zapotrzebowania zleceniodawcy  i umiejętności prowadzącego

Zajęcia dla zakładów pracy:

  • Co o przyrodzie nie-przyrodnik wiedzieć mógłby lub powinien?
  • Przyrodnik - kto to taki? Profesjonalista czy nieszkodliwy dziwak?
  • Walory przyrodnicze regionu i Polski - warto znać? czy "a na co mi to?"
  • Różne grupy zawodowe a ochrona przyrody - próba krytycznej nieuogólniającej i niezobowiązującej analizy postaw
  • Co może dać przyroda Twojej firmie, a co firma dać przyrodzie?
  • Otoczenie przyrodnicze Twojego zakładu pracy - banał czy przestrzeń godna uwagi?
  • 10 przykazań ochroniarza przyrody do zastosowania dla nie-ochroniarza
  • Poznajemy przyrodę na potrzeby wykonywanych zadań, np. "Przyroda w mieście" dla Straży Miejskiej, "Flora i fauna w Biblii" dla środowisk kościelnych, itp..
  • Przesądy przyrodnicze.
  • Inne, w zależności od zapotrzebowania zleceniodawcy  i umiejętności prowadzącego